مقالات

بیماری های روان تنی

بیماری روان تنی

کودکان مبتلا به بیماری روحی

کودکان حساس ترین موجودات در جامعه می باشند که به دلیل خودخواهی و آسیب های روحی بزرگ ترها دچار بیماری های روان تنی و روحی و روانی می شوند که برخی از آن ها تا سال ها نمی توانند با مشکلات جسمانی و روانی خود کنار بیایند.

اما این بیماری های روان تنی چی هستند و در چه صورت کودک به آن ها مبتلا می شود و بعد از آن چگونه در اجتماع حضور پیدا می کنند و چه مشکلاتی برایشان پیش می آید؟

در ادامه این مطلب به توضیح کامل این بیماری های روحی و راهکارهای درمان کودکان مبتلا به این بیماری می پردازیم.

بیماری های روان تنی

اما در ابتدا به توضیح بیماری روان تنی و تاثیر آن بر روی بدن و روح می پردازیم. بیماری روان تنی به معنای ذهن (روان) و بدن (سوما) است. اختلال روان پریشی بیماری است که هم ذهن و هم بدن فرد را درگیر می کند. برخی از بیماری های جسمی در اثر عوامل ظبیعی ذهنی مانند استرس و اضطراب مستعد بدتر شدن هستند. وضعیت روانی شما تاثیر بسزایی در بدتر شدن بیماری دارد.

کودکان مبتلا به اختلال روان تنی

اختلال روان تنی

کدام بیماری ها روان تنی هستند؟

تا حدودی اکثر بیماریها روان تنی هستند زیرا بیماری هایی که ذهن و بدن انسان را درگیر می کند جز دسته بیماری های روان تنی به حساب می آیند. در واقع هر بیماری جسمی جنبه ذهنی دارد زیرا نحوه واکنش ما در برابر بیماری و کنار آمدن با بیماری از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است.

به عنوان مثال، خیلی از بیماری های جسمانی ممکن است کسی را اصلا آزار ندهد و بتواند به راحتی با آن کنار بیاید اما شخص دیگری که مبتلا به همان بیماری شده، دچار افسردگی و بیماری های آزار دهنده روحی شده و ممکن است به دلیل مشکلات روحی، توانایی مقابله با بیماری را نداشته باشد و مدت زمان درمان طولانی تری را سپری کند.

همچنین ممکن است اثرات بیماری جسمی ناشی از مشکلات روحی و روانی باشد. به عنوان مثال، در بعضی از بیماری ها به دلیل مشکلات روحی، ممکن است غذا نخورید، یا از خود مراقبت نکنید، که می تواند مشکلات جسمی جدی ایجاد کند.

درمان بیماری روان تنی

یک تصور غلط و رایج این است که فکر می کنید هر بیماری برای درمان نیاز به دارو و مراقبت های شدید و مداوم پزشکی دارد یا حتی همه بیماری ها راهی برای درمان دارند. اما متاسفانه، خیلی از بیماری های روان تنی که کودکان به آن دچار می شوند، به طور موثر درمان نمی شوند یا والدین اقدامی برای درمان کودک خود نمی کنند و تصور می کنند امری موقت است.

در مرحله اول کودک باید تحت نظارت و مراقبت پزشکی قرار بگیرد تا پزشک و روانپزشک مربوطه بتواند بیماری را تشخیص دهد و برای درمان آن راهکارهایی را ارائه دهد. در برخی مواقع متخصص بیماری های روان تنی، با پیدا کردن رابطه ای میان استرس و عوامل استرس زا و نوع بیماری، می تواند علت و ریشه آن را تشخیص دهد.

هر بیماری گزینه های درمانی خاص خود را دارد. برای بیماری های جسمی، درمان های جسمی مانند دارو یا عمل معمولاً مهمترین راه های درمان هستند. با این حال، کارکنان مراقبت های بهداشتی معمولاً سعی می کنند یک فرد را به طور کلی درمان کنند و عوامل روحی و اجتماعی را که ممکن است در یک بیماری موثر باشد در نظر بگیرند. بنابراین، اگر تصور شود که عوامل روحی و محیطی در بیماری جسمی شما نقش دارند، درمان هایی برای کاهش استرس ، اضطراب ، افسردگی و غیره ممکن است به شما توصیه کنند.

در ادامه به توضیح علل بیماری روان تنی و شرایط و محیطی که در آن کودک دچار این نوع از بیماری ها می شود را، می پردازیم.

علل بیماری روان تنی

درمان بیماری روان تنی

علل بیماری روان تنی

در واقع انواع مختلفی از استرس وجود دارد که برخی از آنها می توانند برای کودک مفید باش، در واقع این نوع از استرس؛ همان چیزی است که زندگی را نشاط آور و جالب می کند. این احساسی است که باعث می شود صبح بخواهید بلند شوید و انگیزه شما را برای کار و تلاش و مقابله با سختی ها، بیشتر می کند.

اگر تا به حال از هیجان یک امتحان و آزمون سخت لذت برده اید و یا هنگام انجام یک پروژه احساس هیجان و رضایت دارید، استرس “خوبی” را تجربه کرده اید و این نوع از استرس باعث انگیزه و احساس رضایت در شما شده است. از طرف دیگر، اگر تاکنون زیان بزرگی را تجربه کرده اید، یک تغییر بزرگ در زندگی را پشت سر گذاشته اید و یا زندگی با اجبار و اضطراب را تحمل کرده اید، جنون و روحیه استرس را کاملا خوب احساس کرده اید، زیرا تاثیرات بد و منفی استرس بر ذهن و بدن شما می تواند برای سلامتیتان مضر باشد.

اختلال روان تنی

اختلال روان تنی، اختلال روان فیزیولوژیکی نیز نامیده می شود، بیماری که در آن فشارهای روانی بر عملکرد فیزیولوژیکی (جسمی) تا حد پریشانی و شدید تأثیر منفی می گذارد. این اختلال در عملکرد یا آسیب ساختاری در اندام های بدن از طریق فعال سازی نادرست سیستم عصبی غیر ارادی و غدد ترشح داخلی است. بنابراین، علامت روان تنی به عنوان یک بیماری فیزیولوژیک همزمان با یک حالت روحی وعاطفی ظاهر می شود.

به عنوان مثال در حالت خشم، فشار خون فرد عصبانی ممکن است بالا رفته و نبض و میزان تنفس وی افزایش یابد. وقتی احساس عصبانیت از بین می رود، روند فیزیولوژیک افزایش یافته معمولاً فروکش و عصبانیت فرد کاهش می یابد. اگر فرد به طور مداوم پرخاشگری مهار نشده (خشم مزمن) داشته باشد، که قادر به بیان آن نیست، اگرچه رفتار فرد آشکار و علائم فیزیولوژیکی مرتبط با حالت عصبانیت و خشم ادامه دارد. با گذشت زمان، چنین شخصی از اختلال عملکرد فیزیولوژیکی برخوردار می شود و از نشانه ها و علائم جسمی ناشی از آن نگران می شود و ممکن است آن را انکار کند.

تاثیر اختلالات روان تنی بر بدن

اختلالات روان تنی ممکن است تقریباً روی هر قسمت از بدن تأثیر بگذارد، هرچند که معمولاً در سیستم هایی که تحت کنترل ارادی نیستند دیده می شود. تحقیقات روانپزشکان و محققین حاکی از آن است که ویژگی های خاص شخصیتی و درگیری های خاص ممکن است باعث ایجاد بیماری های خاص روان تنی شود، اما به طور کلی اعتقاد بر این است که شکل کلی ایجاد یک اختلال عصبی به دلیل آسیب پذیری های فردی است.

فرض بر این است که استرس عاطفی باعث تشدید بیماری های موجود می شود، و شواهدی وجود دارد که ممکن است باعث بیماری هایی شود ( مانند سرطان، دیابت) که معمولاً بیماری روان تنی در افراد مستعد ابتلا به آنها نیست.

اختلالات روان تنی ممکن است شامل فشار خون بالا ، بیماری های تنفسی ، اختلالات دستگاه گوارش ، سردردهای میگرنی و تنشی ، درد لگن ، ناتوانی جنسی و زخم های بدنی باشد.

اختلال روان تنی

تاثیر اختلالات روان تنی

جمع بندی

یکی از بیماری های روحی روانی که بسیاری از کودکان به دلیل مشکلات خانواده و جامعه به آن دچار می شوند، اختلال های روان تنی می باشد که در مورد علائم و نشانه های این ماری، درمان اختلال روان تنی،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *