مقالات

بیماری عضلانی میوپاتی

بیماری دیستروفی عضلانی

تعداد کودکانی که دچار بیماری های عضلانی می شوند، نسبت به گذشته روند صعودی داشته و این کودکان در آستانه جوانی جان خود را به دلیل مشکلات ریوی و عملکرد نا درست قلب، از دست می دهند. دیستروفی عضلانی دوشن یکی از انواع شایع بیماری های عضلانی می باشد که تا کنون هیچ درمان قطعی و راه حل صد در صدی برای آن پیدا نشده است.

نوع دیگری از بیماری های دیستروفی عضلانی، بیماری عضلانی میوپاتی می باشد که برخی از علائم و حالت های کودک مبتلا به این بیماری، شبیه به دوشن بوده و تا کنون برای آن نیز هیچ گونه درمانی یافت نشده است.

پزشکان و محققان توانسته اند راه های کمک درمانی را کشف کنند که به واسطه آن ها کودک بیشتر عمر کرده و در مواقعی می تواند استقلال حرکتی نیز داشته باشد.

بیماری عضلانی

دیستروفی عضلانی میوپاتی

بیماری عضلانی میوپاتی

میوپاتی اختلالات عصبی عضلانی است و مربوط به ماهیچه های اسکلتی می شود. ناهنجاری های ساختار سلول های عضلانی و متابولیسم منجر به الگوهای مختلف ضعف و اختلال در عملکرد می شود. افرادی که به این دیستروفی عضلانی دچار می شوند، یکی از علت ها و علائم آن اختلال در عملکرد فیبرهای عضلانی قلب است.

میوپاتی اصطلاح پزشکی برای بیماری های عضلانی است. برخی از بیماری های عضلانی هنگامی رخ می دهند که سیستم ایمنی بدن نتواند مانع آسیب به عضلات شود، که این موضوع نتیجه التهاب عضلانی و بدن است، از این رو نام میوپاتی التهابی نامیده می شود. بیماری میوپاتی به عضله آسیب می رساند و باعث ضعف عضلات می شود..

بیماریهای ذخیره سازی گلیکوژن ماهیچه ها: این بیماری ها ناشی از جهش در ژنهای کنترل کننده آنزیمهایی که باعث سوخت و ساز گلیکوژن و گلوکز (قند خون) بدن می شوند، هستند و در برخی موارد کوری را به دنبال دارند.

علائم بیماری میوپاتی

برخی از علائم بیماری عضلانی میوپاتی، شامل گرفتگی و سفتی عضلات می باشد. میوپاتی در دو حالت ممکن است برای افراد اتفاق بیفتد. الگوی ضعف ماهیچه ها و نبود یا وجود سابقه خانوادگی میوپاتی باعث تمایز بین این دو نوع می شود. سن اولیه شروع بیماری با مدت زمان نسبتاً طولانی تر مدت بیماری، میوپاتی ارثی را نشان می دهد و بروز ناگهانی یا رخ دادن علائم حاد در سنین بعد با نشانه هایی از نوع وخامت این بیماری به وجود می آید.

ضعف در عضلات بزرگ اطراف گردن ، شانه ها و باسنبرخی از علائم شایع در این بیماری عبارت است از:

  • ناتوانی در بالا رفتن از پله ها، بلند شدن از صندلی یا برداشتن اشیاء بلند تر از قد خود
  • احساس درد کمی در عضلات بدن
  • خفگی هنگام غذا خوردن یا آسپیراسیون (مصرف) غذا به ریه ها
  • تنگی نفس و سرفه

انواع میوپاتی عضلانی

بیماری عضلانی میوپاتی به دو دسته کلی تقسیم می شود.

  • میوپاتی ارثی ( مانند دیستروفی عضلانی)

میوپاتی ممکن است به دو دسته اصلی تقسیم شود: وراثت و اکتسابی. دوره زمانی ، میوپاتی ارثی می تواند بیشتر به عنوان دیستروفی عضلانی ، میوپاتی مادرزادی ، میوپاتی میتوکندری و میوپاتی متابولیک طبقه بندی شود. میوپاتی مادرزادی که با تاخیر رشد در مهارت های حرکتی مشخص می شود. ناهنجاری های اسکلتی و کم کم به دنبال آن اختلالات عضلانی به وجود می آید، میوپاتی عضلانی با ضعف پیشرونده در عضلات ظاهر می شود و در حرکت کودک اختلال ایجاد می کند.

  • میوپاتی اکتسابی (مانند گرفتگی متداول عضلات)

میوپاتی اکتسابی را می توان به عنوان میوپاتی التهابی، میوپاتی سمی و میوپاتی مرتبط با شرایط سیستمیک طبقه بندی کرد.

علل بیماری میوپاتی

علائم بیماری میوپاتی

درمان بیماری میوپاتی

درمان بیماری دیستروفی عضلانی میوپاتی، بستگی به وضعیت بیمار و حالت های خاص او و میزان وخامت بیماری دارد. در حال حاضر تنها کاری که می توان برای کاهش درد و شدت این بیماری انجام داد، ثابت نگه داشتن علائم بیماری و پیشگیری از شدت گرفتن آن است.

تقریبا لازم است،  تمامی بیمارهای مبتلا به دیستروفی عضلانی را چند جلسه برای مشاوره به کلاس های روان درمانی و تقویت انگیزه و روحیه ببرید تا برای ادامه ورزش های کششی و نرمش های روزانه و دیگر فعالیت هایی که برای سلامتیشان مفید است، با انرژی بیشتری انجام دهند و نا امید نشوند.

درمان سایر اختلالات ممکن است شامل دارو درمانی مانند سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن، فیزیوتراپی، ورزش های مخصوص برای حمایت از عضلات ضعیف و جراحی می باشد.

پیش آگهی افراد مبتلا به میوپاتی

پیش آگهی افرادی که در مدت زمان های مختلف دچار بیماری عضلانی میوپاتی می شوند، متفاوت است. ممکن است برخی از افراد بعد از دچار شدن به بیماری میوپاتیک، زندگی عادی و به همراه ناتوانی کمتری را تجربه کنند، با این حال برای سایرین این اختلال می تواند به شدت ناتوان کننده، آزار دهنده و تهدید کننده زندگی و یا حتی کشنده باشد.

کمک به کودکان دوشن

در ایران، تعداد کودکانی که مبتلا به دوشن شده اند، نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است و به دلیل خرج و مخارج سنگین درمان این بیماری، مانند خرید ویلچر، دارو، روند مراحل ماساژ درمانی، فیزیوتراپیست و در برخی موارد جراحی و بستری شدن، خانواده ها از عهده هزینه های درمان فرزند خود بر نمی آیند.

و با توجه به این که هنوز پوشش مالی قطعی و مناسبی مانند بیمه برای درمان بیماری های مبتلا به دوشن و سایر دیستروفی های عضلانی وجود ندارد، با کمک خیرین و شما عزیزان، می توان برای این کودک ها صندلی های چرخ دار تهیه کرد و کلاس های آموزشی و ورزش های مربوط به بیماریشان برگزار کنیم.

بنابراین شما می توانید با کمک هزار تومان تا ارقام بالاتر برای بهبودی این کودکان هزینه کنید تا بتوانند مانند دیگر بچه ها رشد کنند و پیشرفت بیماری را کندتر کند.

درمان بیماری میوپاتی

کمک به بیماران دوشن

جمع بندی

بیماری دیستروفی عضلانی میوپاتی یکی دیگر از انواع بیماری های عضلانی می باشد که یا به صورت وراثت و یا به صورت اکتسابی، افراد را دچار خود می کند و این بیماری راه درمان قطعی ندارد و تنها توسط راهکارهایی می توان شدت و وخامت آن را کاهش داد.

اگر قصد دارید اطلاعات خود را در رابطه با موضوع بیماری میوپاتی و دیستروفی عضلانی دوشن بیشتر کنید، ب سایت خیریه دوشن مراجعه کرده و سایر مقالات ما را مطالعه کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *