دسته‌بندی نشده

کودک حاصل از ازدواج سفید

ازدواج سفید چیست

ازدواج سفید چیست؟

ازدواج سفید پیوندی است نا معلوم بین زن و مرد که زندگی مشترکی را بدون عقد رسمی و مشروعیت اجتماعی و حقوقی آغاز می کنند. این نوع از زندگی در کشورهای غربی و اروپایی بسیار بیشتر مشاهده می شود و زن و مرد بعد از چندین سال زندگی و متولد فرزند، تازه تصمیم به ازدواج می گیرند.

کودکان حاصل از ازدواج سفید بیشترین لطمه را در زندگی می خورند زیرا به دلیل عدم مراقبت و اهمیت پدر و مادر خود، متولد می شوند و بعد از جدایی آن ها، هم از نظر روحی و هم اجتماعی و اقتصادی لطمه بزرگی می خورند.

علت اصلی رخ دادن ازدواج سفید، نبود حس مسئولیت پذیری، حداقل در یکی از طرفین رابطه است. افراد به دلیل فشارهای سنگین اقتصادی، ارضای غرایض جنسی و نپذیرفتن مسئولیت مشکلات و سختی های زندگی، با هم زندگی مشترکی را بی آنکه به طور شرعی و حقوقی برای آن اقدام کنند، آغاز می کنند.

آسیب اجتماعی

ازدواج سفید

بچه های حاصل از ازدواج سفید

ممکن است پدر و مادر کودک به طور اتفاقی و ناخواسته بچه دار شوند، زیرا پایه و اساس به دنیا آوردن فرزند، زندگی دائمی و تشکیل خانواده است اما ممکن است بنا بر هر دلیلی کودکی از این ازدواج سفید متولد بشود که در این جا وضعیت پیچیده می شود، زیرا این کودک هیچ وضعیت معلوم و قطعی ندارد و به دلیل نداشتن شناسنامه نمی توانند در محیط های آموزشی ثبت نام کنند.

قاعدتا کسانی که نمی توانند مسئولیت زندگی مشترک را در کنار هم بر عهده بگیرند، کیفیت فرزند پروریشان بی نهایت پایین می آید و عوامل و محلیطی استرس زا برای کودک خود ایجاد می کنند.

به طور کلی والدین در کنار یکدیگر بسیار تاثیر موثر و ویژه ای در تربیت و رشد کودکان دارند و کسانی که از طریق ازدواج سفید بچه دار می شوند، مهم ترین علت افزایش آمار ترک تحصیل، حاملگی نوجوانان، معتاد شدن آن ها، بزهکاری نوجوانان و سایر پیامدهای منفی است.

اما بچه های طلاق یک ویژگی مثبتی نسبت به کودکانی که از طریق ازدواج سفید والدین به دنیا می آیند، دارند. این موضوع که کودکان طلاق از نظر حقوقی با بچه های دیگر هیچ فرقی ندارند و می توانند در موقعیت های مختلف اجتماعی شرکت کنند و خود را بالا بکشند و در خیلی از شرایط هم موفق هم می شوند.

اما کودک حاصل از ازدواج سفید، امید به زندگیشان بسیار کمتر است ودر خیلی از مواقع به بهزیستی سپرده می شوند و بعد ازاین که به سن قانونی می رسند و وارد اجتماع می شوند به دلیل بی تجربگی و مشکلات جامعه، بسیار آسیب می بینند و خیلی از کودک های ازدواج سفید هم اقدام به خودکشی می کنند.

آسیب های روحی کودکان حاصل از ازدواج سفید

این کودکان علاوه بر این که از نظر اقتصادی و نیازهای مادی زندگی ممکن است تحت فشار باشند و به سختی زندگی کنند، از نظر روحی هم نسبت به کودکان دیگر بسیار بیشتر مورد آزار و اذیت قرار می گیرند که این موضوع می تواند علل و دلایل مختلفی داشته باشند.

برخی از مواردی که موجب می شود این کودکان دچار آسیب های روحی شدید شوند عبارت است از:

  • پدر و مادر کودک علاقه ای به ادامه زندگی با یکدگیر ندارند و فقط به خاطر فرزند خود با یکدیگر زندگی می کنند، که باعث می شود در مواقعی که از یکدیگر عصبانی و ناراحت اند، سر کودک فریاد بزنند یا او را کتک بزنند.
  • کودک در خانواده ای بزرگ می شود که هیچ علاقه و عاطفه ای بین اعضای آن وجود ندارد و ممکن است بارها مورد سرکوفت قرار بگیرند که به دنیا آمدنشان همه چیز را خراب کرده و برایشان مشکلات زیادی به وجود آورده است.
  • با توجه به این که پدر مادر کودک در دوران زندگی مشترکشان به یکدیگر تعهدی ندارند، می توانند به راحتی به یکدگیر خیانت کنند که این مورد نیز بسیار مشاهده شده و در مواردی کودکان این موضوع را متوجه می شوند و از نظر عاطفی ضربه روحی بسیار بدی می خورند.
  • پدر مادر کودک به دلیل مشکلات اقتصادی و فشارهای مالی، کودک خود را از همان سنین پایین برای کار کردن به جامعه می فرستند که هزاران آسیب جدی این کودکان را تهدید می کند مانند دزدیده شدن آن ها، قاچاق کودکان، کشته شدنشان توسط افراد مست و معتاد و …
اثر ازدواج سفید بر کودکان

بچه های حاصل از ازدواج سفید

موقعیت اجتماعی کودکان حاصل از ازدواج سفید

این کودکان از نظر احساسات و عواطف درونی بسیار آسیب پذیرند اما مشکل اصلی وجه و موقعیت اجتماعی این کودکان در اجتماع می باشد.

ممکن است این کودکان اصلا نتوانند به دلیل نبود شناسنامه رسمی، در مدارس ثبت نام کنند و مجبور به ترک تحصیل شوند و زمانی که می خواهند در موقعیت های اجتماعی حاضر شوند مانند، پیدا کردن شغل، شرکت در دورهمی ها یا ورود به عرصه های اجتماعی توسط دیگران به تمسخر گرفته شوند.

این کودکان به دلیل نداشتن خانواده محکم و پشتوانه قوی، بسیار از اعتماد به نفس کمی برخوردارند و از صمیمی شدن با افراد مختلف به علت خجالت از وضع زندگی و مشکلاتشان، هراس دارند.

مشکلات ازدواج کودکان حاصل از ازدواج سفید

کودکانی که به طور ناخواسته از طریق زندگی مشترک بدون عقد رسمی پدر و مادر خود به دنیا می آیند، از نظر ازدواج نیز بسیار دچار مشکل می شوند.

ممکن است والدین این فرزندان به علت مشکلات مالی و جدا شدن از یکدگیر، کودکان خود را در همان سنین کودکی به عقد افراد بزرگ تر از کودک خود در بیاورند که می تواند عامل مشکلات جسمی و روحی روانی بسیار زیادی باشد.

این کودکان وقتی بزرگ می شوند در ازدواج های خود معمولا ناموفق اند زیرا عاطفه و محبت به جنس مخالف خود را یاد نگرفته اند و شیوه های زندگی زناشویی را نمی دانند و معمولا برای حل مشکلات خود به روانشناس مراجعه می کنند.

مشکلات اجتماعی کودکان طلاق

مشکلات اجتماعی کودکان

جمع بندی

اگر قصد زندگی با شخص مورد علاقه تان را دارید، اما به دلایل مختلف نمی توانید با او عقد شرعی و رسمی کنید و ازدواج سفید را امتحان می کنید و فکر می کنید که زندگیتان دائمی نخواهد بود و بعد از مدتی جدا می شوید، باید تمام نکات بهداشتی را رعایت کنید تا کودکانی حاصل از این نوع سبک زندگی را به دنیا نیاورید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *