مقالات

بیماری های عضلانی فاقد درمان قطعی

بیماری دیستروفی عضلانی

دیستروفی عضلانی

دیستروفی عضلانی نوعی بیماری نادر است که مربوط به جهش ژن کند کننده دیستروفین در بدن می باشد و در گذشت زمان موجب اختلال در حرکت افراد می شود. این بیماری نادر بیشتر در کودکان پسر مشاهده می شود و معمولا در اوایل نوجوانی کودکان مبتلا به دوشن، مجبور به استفاده از ویلچر و واکر می شوند اما می توان این اختلال حرکت و ضعف عضلات و ماهیچه ها را کمی به تعویق انداخت.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که آیا راه درمانی برای بیماری دیستروفی عضلانی دوشن وجود دارد یا نه؟ یا این که چه راهکارهایی باعث می شود این ضعف عضلانی کمتر شود و فرد بتواند تا مدت ها راه برود و کارهای خود را به طور مستقل انجام دهد؟

در این مقاله تمامی راهکارهای جلوگیری از شدت گرفتن بیماری دوشن و توضیحاتی را در رابطه با بیماری های عضلانی فاقد درمان قطعی، ارائه می دهیم.

بیماری دوشن

دیستروفی عضلانی

تشخیص بیماری دیستروفی عضلانی

برای تشخیص هر نوع دیستروفی عضلانی، پزشک معمولا با بررسی سابقه بیمار و خانواده و انجام معاینه جسمی کارش را شروع می کند. مواردی مانند انحراف ستون فقرات کمر، ناهنجاری در راه رفتن و انجام حرکات ساده و رفلکس عضلانی کاهش یافته را پیدا می کنند و می توان به وسیله آن ها موارد زیادی را مورد بررسی قرار داد.

بررسی تاریخچه جسمی بیمار قبل از انجام هرگونه آزمایش تشخیص بیماری و نوع دیستروفی عضلانی، تاثیر بسزا و موثری در عملکرد و بهبود بیماری در طول درمان دارد. همچنین پزشک در طول درمان هرگونه تغییرات را در فرد مشاهده می کند و با در نظر گرفتن آن، داروها و روش های بهبود بیماری را به خانواده فرد ارائه می دهند.

بیماری های عضلانی فاقد درمان قطعی

اختلال عصبی و بیماری های دیستروفی عضلانی، که در کودکان شایع تر است و دلایل مختلفی دارد که فرد ممکن است دچار آن شود، این اختلالات عصبی بر اساس میزان شدت و الگوهای خاصی که دارند، در درجات مختلفی طبقه بندی می شوند.

در طول دهه گذشته، با توجه به تحقیقات انجام شده در بسیاری از آزمایشات بالینی که هم اکنون نیز در حال انجام است، دو اختلال عصبی عضلانی در کودکان وجود دارد که عبارت اند از: 1- دیستروفی عضلانی دوشن 2- آتروفی عضلانی ستون فقرات

طبق آزمایشات انجام شده هنوز هیچ گونه درمان قطعی برای این دو دیستروفی یافت نشده است، بسیاری از زمینه های فعال تحقیقاتی در زمینه این دو اختلال، در حال انجام اند و امید به بهبود کیفیت زندگی را برای افراد مبتلا به دیستروفی عضلانی فراهم می کند.

امروزه برای هیچ نوع از بیماری های مربوط به عضلات بدن، راه درمان قطعی پیدا نشده و پزشکان سعی می کنند با توصیه انجام فعالیت هایی مانند ماساژ درمانی و فیزیوتراپی، تجویز دارو، استفاده از گیاهان دارویی و طب سنتی، علائم این بیماری را کاهش دهند و روند درمان را کنترل کنند.

بیماری عضلانی دوشن

بیماری فاقد درمان

آزمایش بر روی سلول های بنیادی

برای درمان بالقوه دیستروفی عضلانی دوشن، درمان سلول های بنیادی مورد مطالعه قرار گرفته است که باعث بهبود عملکرد عضلات در درمان دیستروفی عضلانی دوشن می شود. سلولهای بنیادی که برای درمان دیستروفی عضلانی دوشن استفاده می شوند ، باید طبق معیارهای خاصی انتخاب شوند.

سلولهای بنیادی مجبورند فیبرهای عضلانی آسیب دیده را جایگزین یا ترمیم کنند که یک روش کارآمد و موثر برای فعال سازی و تکثیر فیبر در عضله میزبان مورد نیاز است. فیبرهای عضلانی جدید باید قادر به تولید پروتئین دیستروفین باشند و منجر به بهبود قدرت عضلات شوند.

سلول های بنیادی که مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته اند باید از نقاط مختلف بدن در مراحل مختلف رشد، حاصل شوند. این سلول های بنیادی شامل: سلول های بنیادی ماهیچه ها، سلول های ناشی از مغز و استخوان، سلول های بنیادی خون و عضله، سلول های بنیادی چربی و …

با توجه به توانایی آن ها برای تکثیر در شرایط آزمایشگاهی و تمایز به رده های سلولی متعدد؛ منبعی برای درمان، شناخته می شوند.

اختلالات عصبی و بیماری عضلانی

دلیل اختلالات عصبی و بیماری عضلانی کودکان را می توان به چهار دسته کلی تقسیم بندی کرد:

  • بیماری نورون حرکتی
  • نوروپاتی
  • اختلال در اتصال عصبی عضلانی
  • میوپاتی

علاوه بر تأثیر آنها بر قدرت عضلات اسکلتی، اختلالات عصبی عضلانی غالباً چند سیستم هستند و می توانند بر سایر اشکال عضلانی (ماهیچه های قلبی و صاف) و سایر سیستم های اندام تأثیر بگذارند، که به طور بالقوه منجر به عوارض قلبی و عروقی، ریوی، تغذیه ای و ارتوپدی می شوند.

دو مورد دیستروفی عضلانی دوشن و آتروفی عضلانی ستون فقرات می تواند در مرور زمان در کودک مبتلا به آن ها، منجر به ضعف و آتروفی عضلانی پیشرونده شود و در نتیجه محدودیت های شدید در توانایی های حرکتی ایجاد می شود.

در چند دهه گذشته پیشرفت های زیادی در علوم زیست پزشکی حاصل شده است که منجر به بهبود عملکرد زندگی مبتلایان دوشن شده است و می تواند از شدت گرفتن علائم بیماری جلوگیری کند.

درمان بیماری عضلانی

آزمایش سلول های بنیادی

بهترین درمان دارویی

اما تنها و بهترین معالجه دارویی که برای تغییر تاریخ از کار افتادن طبیعی ماهیچه ها و عضلات در این بیماری ها نشان داده شده است، کورتیکو استروئید است.

اما باید حواستان باشد که قرص هایی که پزشک ها توصیه می کنند، عوارض جانبی نیز دارند و در صورت استفاده از آن ها بدون تجویز پزشک، ممکن است کودک دچار آسیب های جسمی بیشتری شود.

جراحی بیماران مبتلا به دوشن

برای جراحی بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی، بررسی هرگونه علائم که نیاز به مداخله در عمل جراحی دارد، لازم و ضروری است. برخی از این بررسی ها عبارت اند از:

  • بیوپسی عضلانی ( نمونه برداری از بافت عضلانی)
  • شرایط فعلی بیماری کودک را بررسی و چک نمایید به عنوان مثال در صورت استفاده از آمپول های خاص آن را به پزشک متخصص گزارش دهید.
  • ممکن است لازم باشد قبل از عملیات جراحی، اصلاحاتی مربوط به تاندون آشیل، برای سهولت در قراگیری براکت ها انجام شود.
  • بررسی میزان پیشرفت اسکولیوز
  • در بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی، برخی از موارد موجب منع انجام عمل جراحی می شود مانند چاقی، ضعف سریع عضلات پیشرو، وضعیت قلب و ریه، عدم انگیزه بیمار برای شرکت در برنامه های توانبخشی بعد از عمل و …
داروی بیماری دوشن

بهترین درمان دارویی

جمع بندی

معمولا اکثر بیماری های مربوط به دیستروفی عضلانی که موجب تحیلیل رفتن و ضعف عضلات می شوند، درمان قطعی و مشخصی ندارند و تنها راهکارهایی جهت کاهش علائم بیماری و جلوگیری از پیشرفت زود هنگام آن، توسط پزشک ارائه می شود.

پس اگر کودکتان دچار بیماری دیستروفی عضلانی دوشن شده است از همان ابتدای کار او را تحت نظر مراقبت متخصص قرار دهید تا تمامی واکنش های بدن و تغییرات را مشاهده و ثبب نماید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *