مقالات

خدمات درمانی دیستروفی عضلانی

دیستروفی عضلانی دوشن

راه های درمانی دیستروفی عضلانی

دیستروفی عضلانی دوشن یکی از بیماری های عضلانی می باشد که کودک در سنین بسیار کم سه تا پنج سالگی به آن دچار شده و به دلیل تحلیل رفتن عضلات و اختلال در عملکرد عضلات تنفسی و قلب و ریه، در اواخر نوجوانی، جان خود را از دست می دهد.

در این بیماری، سالانه عضلات بیشتری از بدن درگیر شده و به دلیل عدم تولید پروتئین دیستروفین توسط بدن، عضلات و ماهیچه های بدن ضعیف شده و فرد قادر به انجام برخی حرکات به ویژه راه رفتن و ایستادن نخواهد بود. بسیاری از این کودکان به دلیل گران بودن هزینه های خرید ویلچر و دستگاه های تنفسی، جان خود را از دست می دهند.

اما شاید برایتان سوال باشد که خدمات درمانی دیسترفی عضلانی، شامل چه مواردی می شود و پزشکان و متخصصین در این زمینه چه کمکی به کودکان مبتلا به دوشن، بکر، میوپاتی و … می کنند.

آیا آن ها راهکاری برای کاهش علائم و نشانه های این بیماری دارند؟ آیا می توانند با تجویز قرص و دارو این بیماری را برای همیشه خاتمه دهند و کودک به روال زندگی عادی و طبیعی خود بازگردد؟

درمان دوشن

راه های درمانی دیستروفی عضلانی

خدمات درمانی دیستروفی عضلانی

با توجه به این که راهکارهای متخصصین و پزشک هایی که در زمینه بیماری های دیستروفی عضلانی تحصیل می کند و به دنبال راه های درمان قطعی برای آن می گردند، بسیار کمک کننده است و برای کاهش روند پیشرفت این بیماری بسیار اثر گذار است اما متاسفانه پزشکان و محققین تا کنون هیچ گونه درمان صد در صدی و قطعی برای از بین بردن این بیماری و توقف پیشرفت آن پیدا نکرده اند.

اما برخی راهکارها برای بهبود یافتن کیفیت زندگی کودکان مبتلا به دوشن بسیار، مفید بوده و با انجام این مراحل درمانی، شما می توانید روند وخامت این بیماری را با انجام این موارد کاهش دهید: فیزیوتراپی، درمان تنفسی، گفتار درمانی، کار درمانی، جراحی، دارو درمانی و …

خیریه کودکان مبتلا به دوشن با جمع اوری کمک هزینه از شما عزیزان می خواهد که به این کودکان کمک کنید تا بتوانیم با برگزاری جسلات کاردرمانی، گفتار درمانی و … به نحو احسنت از تحلیل رفتن عضلات بدن این کودکان جلوگیری کنیم. هرچقدر که مبلغ بیشتری جمع آوری شود کودکان بیشتری تحت پوشش خیریه دوشن قرار می گیرند و از خدمات درمانی بیشتری برخوردار می شوند.

در ادامه به شرح هر کدام از این موارد و تاثیرشان در بیماری عضلانی می پردازیم.

فیزیوتراپی

در صورتی که در اوایل دورانی که متوجه این بیماری در کودکتان شده اید، او را هر جلسه برای فیزیوتراپی و انجام حرکات کششی به مراکز مطمئن ببرید، شروع فیزیوتراپی زود هنگام به انعطاف و قدرت پیدا کردن عضلات کمک می کند. پزشک برای کودک ترکیبی از فعالیت بدنی و ورزش های کششی را پیشنهاد می کند.

درمان تنفسی

همانطور که گفتیم، بیماری دیستروفی عضلانی دوشن، موجب ضعیف شدن عضلات و ماهیچه های تنفسی می شود و به طور معمول هنگامی که کودک به دلیل سرفه های شدید و عفونت که منجر به ذات الریه می شود، تازه والدین متوجه می شوند که مشکل او جدی است و او را برای تشخیص و بررسی این مشکل به بیمارستان و متخصص می برند.

مراجعه منظم به پزشک متخصص در اوایل تشخیص دیستروفی عضلانی، می تواند به راهنمایی صحیح پزشک و ارائه راه های درمانی قبل از بروز مشکلات تنفسی، کمک کند. اما در نهایت کلیه بیماران مبتلا به دوشن به تهویه هوای کمکی و دستگاه هایی که در هنگام خواب به تنفس آن ها کمک می کند، نیاز پیدا می کنند و چه بسا کودکانی که به دلیل گران بودن هزینه دستگاه های تنفسی جان خود را از دست می دهند.

راه های درمان دوشن

درمان دیستروفی عضلانی

گفتار درمانی

بیمارانی که دچار ضعف در عضلات گلو و صورت می شوند، ممکن است توانایی صحبت نداشته باشند و این مسئله در یادگیری آن ها نیز تاثیر دارد و سرعت گفتارشان را کاهش می دهد. بنابراین جلسات گفتار درمانی به کودک کمک می کند که با استفاده از تجهیزات ارتباطی ویژه بتوانند صحبت کنند و منظورشان را به افراد برسانند.

کار درمانی

با تغییر توانایی های جسمی افراد مبتلا به دوشن یا هر نوع دیگری از دیستروفی عضلانی، کاردرمانی می تواند به آن ها  کمک کند تا برخی حرکات مهم در نحوه حرکت و نوشتن و توانایی های مختلفی را یاد بگیرند. کاردرمانی همچنین به بیماران می آموزد که از وسایل کمکی مانند صندلی چرخدار و ظروف چگونه استفاده کنند.

جراحی

شاید برایتان سوال شود که جراحی چه کمکی می تواند به کودکان مبتلا به دیستروفی عضلانی بکند؟ یا حتی این که کدام قسمت از بدن کودک احتیاج به جراحی دارد؟

در زمان های مختلف و بسته به نوع بیماری و میزان شدت و وخامت آن، بسیاری از بیماران برای درمان بیماری نیاز به جراحی دارند. افراد مبتلا به میوتونیک ممکن است برای درمان مشکلات قلبی به یک ضربان ساز قلب احتیاج داشته باشند، یا برای از بین بردن آب مروارید به یک لنز چشم که باعث انسداد نور می شود نیاز پیدا کنند.

دارو درمانی

معمولا پزشک سعی می کند با انجام روش های خدمات درمانی گفته شده، حال و وضعیت بیماری کودک را بهبود ببخشید اما اگر حال کودک وخیم تر شد و علائم بیماری اش شدت گرفت، پزشک برای ثابت و تحت کنترل نگه داشتن علائم و وضعیت بیماری، داروهای مخصوص را تجویز می کند.

یکی از این داروهای پیشنهادی پردنیزون ها می باشد که می تواند قدرت، توانایی و عملکرد تنفسی عضلات را افزایش داده و روند ضعف و تحلیل رفتن ماهیچه ها و عضلات را کاهش دهد. اما همانطور که می دانید هر دارویی عوارض جانبی مخصوص خودش را دارد. از عوارض جانبی این دارو می توان به افزایش وزن اشاره کرد. و همچنین استفاده طولانی مدت از این دارو منجر به شکنندگی استخوان ها، آب مروارید و فشار خون می شود.

داروهای ضد تشنج نیز برخی از داروهایی هستند که ممکن است پزشک تجویز کنند، اما اغلب داروهای ضد تشنج برای بیماری صرع مصرف می شود. این داروها برای کنترل تشنج و برخی از اسپاسم های عضلانی مفید هستند.

اگر کودکتان دچار بیماری های تنفسی از جمله عفونت ریه شده است، آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های تنفسی بسیار موثر و مفید خواهند بود.

در افراد مبتلا به دوشن، داروهای استروئیدی برای مدت زمان 6 ماه تا 2 سال قدرت و عملکرد عضلات را بهبود می بخشد و روند ضعف و تحلیل رفتن عضلات را کاهش می دهد.

از جمله عوارض جانبی داروهای استروئیدی نیز می توان به افزایش وزن و رشد بیش از حد مو اشاره کرد.

خیریه کودکان مبتلا به دوشن بخشی از هزینه های جمع آوری شده را برای تامین داروی این کودکان اختصاص می دهد، زیرا این داروها بسیار کمیاب بوده و فقط در بازار آزاد با قیمت های بسیار گران فروخته می شوند و خیلی از کودکان تا کنون هیچ گونه دارویی مصرف نکرده اند!!!

خدمات درمانی دیستروفی عضلانی

دارو درمانی

جمع بندی

اگر کودکتان دچار بیماری های عضلانی شده است، این مقاله به توضیح کامل راه های خدمات درمانی کودکان دوشن و داروهایی که شدت بیماری را کاهش می دهد، پرداخته است.

همچنین لازم به ذکر است که شما می توانید برای کمک به بهبودی و افزایش توانایی کودکان مبتلا به دیستروفی عضلانی، به سایت خیریه دوشن مراجعه کرده و با کمک های نقدی به روند بهبودی این کودکان کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *