مقالات

رژیم غذایی بیماران مبتلا به دوشن

رژیم غذایی بیماران دوشن

رژیم غذایی بیماران مبتلا به دوشن

افراد مبتلا به بیماری دیستروفی عضلانی دوشن به یک رژیم غذایی سالم و متعادل نیاز دارند، بنابراین مهم است که شما با پزشک و متخصص تغذیه همکاری کنید تا اطمینان حاصل کنید که شما یا فرزندتان از دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز استفاده می کند.

برخی از متخصصین و پزشک ها معتقدند که هیچ محدودیتی در رژیم غذایی بیماران مبتلا به دوشن وجود ندارد و اکثر پزشکان رژیم غذایی مشابهی را برای هر پسر در حال رشد اما با چند تغییر اندک توصیه می کنند. آن ها دریافتند که رژیم کم کالری هیچ اثر مضری بر عضلات و عملکرد آن ها ندارد. با این حال، برخی از مصرف کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی به صورت لبنیات، سایر غذاهای سرشار از کلسیم در کنار برخی مکمل های غذایی را پیشنهاد می کنند.

رژیم غذایی مناسب بیماران دوشن

بهترین رژیم غذایی

کاهش یا افزایش وزن در بیماران مبتلا به دوشن

بسته به شرایط و مسیر درمانی که کودک طی می کند، بیماران ممکن است در معرض سوء تغذیه و عدم تعادل در وزن قرار بگیرند. بنابراین توصیه می شود که حتما کودکان مبتلا به دوشن به یک پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنند.

برای پسرانی که از صندلی های چرخدار استفاده می کنند، دارویی مانند پردنیزون مصرف می کنند یا خیلی فعال نیستند، افزایش بیش از حد وزن می تواند به یک مشکل تبدیل شود، در این صورت برای کاهش وزن، احتمالا پزشک میزان کالری دریافتی فرد را محدود تر می کند. زیرا چاقی بدن، استرس و مشکلات بیشتری را روی عضلات اسکلتی و قلب ضعیف شده ایجاد می کند.

ترکیبی از بی تحرکی و ضعف در ناحیه عضلات شکمی، می تواند منجر به یبوست شدید شود، بنابراین رژیم باید از نظر مایعات و فیبر، زیاد و کامل باشد و میوه و سبزیجات تازه اجزای اصلی رژیم باشد.

بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی دوشن همچنین ممکن است دچار دیسفاژی ( مشکل در بلع) شوند، بنابراین هنگامی که حس کردید کودکتان به دیسفاژی مشکوک است برای ارزیابی بلع و سیستم گوارش، باید او را به مراکز درمانی ببرید.در شرایطی که بیمار دچار کاهش وزن، کم آبی، سوء تغذیه، دیسفاژی متوسط یا شدید شد، ممکن است بیمار به لوله گاسترواستومی ( لوله تغذیه ای که مستقیما به معده وارد می شود) نیاز داشته باشد. افرادی که پردنیزون مصرف می کنند و افرادی که دارای مشکلات قلبی هستند ممکن است به رژیم غذایی محدود نیاز داشته باشند.

ارزیابی تغذیه

نیازهای غذایی هر بیمار متفاوت است و یک متخصص تغذیه حرفه ای می تواند یک برنامه غذایی متناسب با اندام و سیستم بدنی فرد تهیه کند و به پیشرفت او در سلامتی و بهبودی کمک کند. برخی از نکاتی که در ارزیابی تغذیه ای متخصص تغذیه باید به آن توجه کند عبارت اند از:

  • اندازه گیری وزن منظم بیمار مبتلا به دوشن
  • تعیین و تشخیص میزان کالری مورد نیاز بیمار
  • برنامه ریزی برای یک رژیم غذایی که شامل انتخاب های غذایی سالم برای رفع نیازهای بدن و کمک به ماهیچه ها و تنظیم کالری بدن، باشد.
  • متخصص تغزیه باید در صورت نیاز، برای جبران نواقص و ایرادات بدنی، عضلانی و ماهیچه های کودک، مکمل هایی را توصیه کند.
  • توجه به مواردی مانند مشکلات دستگاه گوارش و بلع، کمبود آب بدن و افزایش یا کاهش بیش از حد وزن، در رژیم غذایی اصولی
  • ارزیابی مکرر میزان تحمل گلوکوز خون، بالا رفتن یا پایین اومدن سطح قند خون بسیار مهم است زیرا می تواند بیمار را دچار چاقی و دیابت کند.
کاهش وزن بیماران مبتلا به دوشن

ارزیابی تغذیه

بهترین رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به دوشن

به طور کلی یک رژیم غذایی صحیح و اصولی که به سلامت بیمار کمک می کند باید دارای وعده های غذایی پروتئین دار، کم چربی و کم کربوهیدارت باشد. پروتئین ها برای ترمیم ماهیچه ها و بازسازی آن ها لازم هستند.

برخی از منابع پروتئین که برای بدن مفید هستند، ترجیحا باید گوشت های بدون چربی مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ و پروتئین های گیاهی مانند لوبیا و سویا هستند. به طور کلی لوبیا و حبوبات، غلات کامل، بیشتر میوه ها و سبزیجات غیر نشاسته ای مانند گل کلم، کلم و …، منبع خوبی از کربوهیدرات ها و انرژی می باشند.

اهمیت ویتامین D در رژیم غذایی

اما شاید برایتان سوال شود که برای تقویت ماهیچه ها و استخوان ها چه مواد غذایی مناسب تر است؟ با توجه به تحقیقات انجام شده مواد غذایی که سرشار از کلسیم و ویتامین D هستند، می توانند گزینه مناسبی برای سلامت ماهیچه ها و عضلات فرد مبتلا به دیستروفی عصلانی دوشن باشند.

غذاهای سرشار از کلسیم شامل لبنیاتی مانند شیر، پنیر، ماست و … می باشد و در میان سبزی ها، کلم بروکلی و اسفناج، نوشیدنی های حاوی کلسیم نیز مانند آب پرتغال و غذاهایی مانند غلات، ماهی هایی مثل ساردین و سالمون، کلسیم زیادی را به خون می رساننند. قابل ذکر است که ماهی، منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا3 است، یک ماده مغذی اساسی و کامل با خواص ضد التهابی می باشد.

محصولات لبنی و ماهی به عنوان منبع خوبی برای ویتامین D هستند اما با این حال بهترین منبع ویتامین دی تنها مواد غذایی نیست، بلکه درصد زیادی از آن را نور خورشید شامل می شود. فعالیت های روزانه که در آن فرد با نور خورشید مواجه می شود بسیار برای افزایش یا حفظ سطح ویتامین دی برای کار و تحرک، لازم و ضروری است.

اهمیت ویتامین دی در رژیم غذایی

اهمیت فیبر در رژیم غذایی

اهمیت فیبر در برنامه غذایی کودکان مبتلا به دوشن

مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه در یک وعده غذایی برای بیماران مبتلا به دوشن، همیشه توصیه می شود. زیرا آن ها منبع خوبی برای فیبر و آنتی اکسیدان هستند و همچنین به شخص کمک می کنند که به همان میزان غذا راضی باشد و از پرخوری او جلوگیری می شود. در برخی از موارد عضلات ضعیف معده و تحرک ناکافی افراد، اغلب منجر به یبوست در بیماران می شود که به همین علت مصرف بیشتر فیبر و نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز توصیه می شود.

تاثیر نوشیدن آب در فرد مبتلا به دوشن

نوشیدن مقدار زیادی آب نیز، یک قدم اساسی و مهم در جلوگیری از یبوست و محافظت از کلیه در برابر مشکلاتی مانند سنگ کلیه می باشد. مصرف آب از تحلیل رفتن و از کار افتادن سریع ماهیچه ها و عضلات جلوگیری می کند.

چربی های سالم بدن انرژی مورد نیاز خود را از آب بدن تامین می کنند و نوشیدن مایعات برای عملکرد صحیح ماهیچه ها و استخوان ها ضروری است. نمونه هایی از این چربی های سالم شامل ماهی سالمون( برای روغن ماهی)، روغن نباتی و آجیل است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *