مقالات

عوارض دیستروفی عضلانی

دیستروفی عضلانی دوشن

همه چیز در مورد بیماری طاقت فرسای دوشن

بیماری عضلانی دوشن به دلیل از کار انداختن اندام های حیاتی بدن کودکان به ویژه پسر بچه ها، یکی از طاقت فرساترین و دردناک ترین بیماری های موجود به شمار می رود. این بیماری دلایل علمی متفاوتی دارد اما در این چندسال اخیر به تعداد کودکان مبتلا به دوشن افزوده شده و با وجه به اوضاع نابسامان جامعه خیلی از خانواده ها توان پرداخت کمک هزینه های درمان و تلاش در جهت سلامتی کودکشان را ندارند.

خیریه حمایتی کودکان مبتلا به دوشن این امکان را به این خانواده ها داده است که با جمع آوری کمک هزینه های درمان و سلامت این کودکان، هزینه های آزمایش مادران مشکوک به انتقال دوشن، یا هزینه عمل های جراحی کودکان مبتلا به این بیماری عضلانی را پرداخت می کند. خیلی از کودکان مبتلا به دیستروفی عضلانی وابسته به دستگاه های تنفسی بوده و به دلیل گران بودن این دستگاه ها جان خود را از دست داده اند. بنابراین شما هم می توانید در این کار خیر و کمک به کودکان نیازمند دوشن، با ما همراه شوید و در جهت سلامتی این کودکان قدمی بردارید.

عوارض دیستروفی عضلانی

بیماری دیستروفی عضلانی یکی از انواع بیماری های عضلانی است که کودکان به ندرت به دلایل مختفی به آن دچار می شوند و با گذشت زمان متوجه عوارض دیستروفی عضلانی و مشکلات اندام های حرکتی می شوند.

اگرچه نمی شود بین عوارض و علائم بیماری عضلانی تمایز قائل شد اما عوارض ناشی از دیستروفی عضلانی طولانی مدت هستند و ممکن است در برخی موارد با علائم بیماری همپوشانی داشته باشد. در این مقاله به عوارض ناشی از دیستروفی عضلانی دوشن و راه های احتمالی برای درمان این بیماری پرداخته ایم.

  • انقباض عضلات: اولین مورد از عوارض بیماری دوشن یا سایر بیماری های عضلانی، انقباض عضلات و کوتاه شدن تاندون های اطراف مفاصل است که موجب می شود تحرک افراد محدود شود. تمرینات کششی منظم و دامنه حرکتی گسترده تر می تواند انقباض عضلات را به تاخیر بیاندازد، اما اگر این مورد شدت گرفت پزشک متخصص ممکن است جراحی را توصیه کند که در برخی از مواقع عملکردهای مفصل را باز می گرداند و ناراحتی و درد کودک را کاهش می دهد.
  • مشکلات تنفسی: با پیشرفت بیماری و گذر زمان مشکلات تنفسی از اصلی ترین و بزرگ ترین مشکلات بیماری تنفسی به شمار می رود. عضلات دیافراگم و قفسه سینه تحت تأثیر دیستروفی عضلانی قرار بگیرند که منجر به مشکلات تنفسی می شود. ممکن است با گذشت زمان فرد مبتلا به دیستروفی عضلانی نیاز به استفاده از دستگاه تنفسی پیدا کنند و به دلیل اختلال در تنفس و عضلات ریوی، معمولا کودکان بدون استفاده از این دستگاه های تنفسی نمی توانند زندگی کنند و شب ها با استفاده از آن ها می خوابند.
  • مشکلات ریوی: یکی دیگر از عوارض بیماری عضلانی، اختلال در عضلات تنفسی می باشد که این موضوع باعث می شود کودک نتواند به راحتی سرفه کند و سرفه ناکافی باعث می شود ترشحات مخاط در ریه ها جمع شده و خطر عفونت ریوی را افزایش دهد. برخی از افراد مبتلا به دیستروفی عضلانی برای پاک کردن و از بین بردن ترشحات باید از دستگاه کمکی برای سرفه یا کمک های دستی استفاده کنند.
  • مشکلات بلع: با ضعف عضلانی پیشرونده، ممکن است مشکلات بلع و هضم در افراد مبتلا به بیماری عضلانی به وجود بیاید، تاثیرات منفی در هنگام خوردن و آشامیدن رخ بدهد؛ برخی از پیامدهای احتمالی که مشکلات بلع ممکن است به وجود بیاید کمبود پیدا کردن بدن به مواد مغذی است زیرا ممکن است غذا در ریه ها گیر کند و منجر به ذات الریه و عفونت ریه شود.
عوارض دیستروفی عضلانی

علائم دیستروفی عضلانی

علائم و نشانه های بیماری های عضلانی مانند علائم دیستروفی عضلانی دوشن است، اما معمولاً برخی از بیماری ها مانند میوپاتی، میوتونی، بکر و … خفیف تر و با سرعت کند تری پیشرفت می کنند. علائم به طور کلی در نوجوانان شروع می شود اما ممکن است تا اواسط دهه 20 یا بعد از آن دیگر بیماری پیشرفت نکند.

در برخی موارد، یک آسیب شناس گفتاری زبان می تواند به شما کمک کند تا نحوه بلعیدن را دوباره آموزش ببینید، در غیر این صورت احتمالا پزشک به شما استفاده از لوله تغذیه را توصیه می کند تا بدن با کمبود مواد مغذی و مفید مواجه نشود.

اسکولیوز در دیستروفی عضلانی

اسکولیوز که همان تغییر شکل در ناحیه ستون فقرات است، در برخی از اشکال دیستروفی عضلانی پدیده ای شایع است. کودک مبتلا به دیستروفی عضلانی بعد از مدتی دچار اسکولیوز شده و زمانی افراد دیگر می توانند شاهد آن باشند که کودک دیگر نتواند عضلات کمر و ستون فقرات خود را صاف نگه دارد.

اغلب علائم اسکولیوز بسیار خفیف و نامحسوس است، اما بعضی اوقات ناهنجاری های مربوط به ستون فقرات شدت پیدا کرده و در زمینه های حرکتی، کودک را با مشکل مواجه می کند. تغییر حالت ستون فقرات می تواند باعث کاهش فضای قفسه سینه فرد شود و در عملکرد صحیح ریه ها نیز اختلال ایجاد کند. پزشکان با مراحل و راهکارهای مختلف اسکولیوز را تشخیص می دهند و ممکن است برای اصلاح آن، جراحی را به والدین کودک توصیه کنند.

خیریه دوشن از طریق یاری مردم عزیز، در جهت تامین هزینه های عمل اسکولیوز کودکان تلاش می کند و از شما عزیزان می خواهیم که در این مسیر ما را یاری کنید تا بتوانیم کودکان بیشتری را از این درد و رنج بدنی خلاص کنیم.

پوکی استخوان

اسکولیوز سون فقرات

پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی دیگر از عوارض دیستروفی عضلانی می باشد، که فرد با گذشت زمان به دلیل عدم استحکام و تغییر حالت عضلات و یا تحلیل رفتن ماهیچه ها و … استخوان ها شکننده تر از قبل می شوند. افراد مبتلا به پوکی استخوان در معرض خطر بیشتری برای شکستگی استخوان قرار دارند.

به دلیل ضعف در ناحیه پاها که ناشی از دیستروفی عضلانی است، فرد مستعد سقوط و عدم توانایی برای حرکت می شود. در بیماری عضلانی دوشن این موضوع بسیار شایع است و پزشک ها و متخصصین برای درمان افراد مبتلا، کورتیکواستروئیدها را تجویز می کنند. همچنین پزشک شما ممکن است درمان های دارویی یا مکمل های غذایی و همچنین ایجاد تغییراتی در نوع غذاهای مصرفی افراد مبتلا، برای به حداکثر رساندن سلامت استخوان، توصیه کند.

دیستروفی عضلانی و بیهوشی

همانطور که می دانید بسیاری از مشکلات جسمانی در بیماری های عضلانی، منجر به عمل های جراحی می شود که در واقع گزینه ای برای درمان برخی از عوارض مرتبط با دیستروفی عضلانی است. اما بیهوشی ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به دیستروفی عضلانی مشکل ایجاد کند.

علت این موضوع این است که بیشتر عوامل بیهوشی مستقیما بر روی عضلات تاثیر می گذارد که افراد مبتلا به دوشن، میوپاتی، بکر و … بافت های عضلانی آن ها و ماهیچه هایشان از قبل ضعیف و آسیب دیده شده است. بهتر است قبل از عمل جراحی، پزشک به طور کامل بیمار را ارزیابی کند و اثرات احتمالی بیهوشی را بر روی عضلات اسکلتی و قلب تشخیص دهد و به خانواده بیمار اطلاع دهد.

مشکلات حرکتی

با پیشرفت دیستروفی عضلانی، بیماران علائم متفاوتی را از خود نشان می دهند که اغلب یکی از موارد مشابهی که در اکثر بیماران مشاهده می شود، از دست دادن توانایی راه رفتن، حرکت و دویدن است. کودکان مبتلا به دوشن بعد از گذست چند سال و ورود به سنین نوجوانی نیاز به صندلی چرخدار پیدا می کنند.

فیزیوتراپیست ها می توانند به کودکان مبتلا به اختلالات عضلانی عصبی کمک کنند تا با حرکت دادن عضلات خود، کلاس های ماساژ درمانی زمان از کار افتادن عضلات و ماهیچه ها را به تعویق بیاندازند.

جلسات کار درمانی گزینه بسیار مناسبی برای درمان و رفع مشکلات حرکتی این کودکان است که متاسفانه اکثر کودکان به دلیل بالا بودن هزینه های این جلسات، از آن محروم هستند.

مشکلات حرکتی در دوشن

عوارض بیهوشی

جمع بندی

کوکان یا افرادی که دچار دیستروفی عضلانی شده اند، با گذشت زمان عوارض و علائم متفاوتی را از خود نشان می دهند؛ در این مقاله مهم ترین و اصلی ترین عوارض این بیماری را که ممکن است موجب مرگ یا ناتوانی افراد شود را برایتان به طور کامل شرح داده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *