مقالات

نوع نادر دیستروفی عضلانی

دیستروفی عضلانی

 دیستروفی عضلانی

دیستروفی عضلانی، گروهی از بیماری های ارثی است که با ضعف و تحلیل رفتن بافت عضله همراه است. انواع مختلفی از دیستروفی عضلانی وجود دارد که هر نوع آن با دیگری متفاوت است و دارای علائم، راهکاری های بهبودی مخصوص خود هستند و در نهایت از دست دادن قدرت حرکت و ایستادن، افزایش ناتوانی و تغییر شکل احتمالی عضلات را به دنبال دارد.

مشهور ترین دیستروفی عضلانی، دیستروفی عضلانی دوشن (DMD) است و پس از آن دیستروفی عضلانی بکر(BMD) که از نظر شدت و وخامت در جایگاه دوم قرار دارد.

در ادامه مقاله به توضیح نوع نادر دیستروفی عضلانی و علائم ظاهر شدن آن صحبت می کنیم.

بیماری دوشن

دیستروفی عضلانی

نوع نادر دیستروفی عضلانی

در واقع در این بیماری، قلب و سایر ارگان های بدن به مرور زمان درگیر می شوند و ممکن است موجب ایجاد اختلالات تنفسی، مشکل در عملکرد قلب و … شود.

از آن جایی که نوع نادر دیستروفی عضلانی، انواع مختلفی دارد و مختص به یک بیماری نمی شود، امروزه بیشتر محققین و پزشکان، زمان خود را برای پیدا کردن راه درمان این بیماری گذاشته اند. اما تا کنون هنوز هیچ راه درمان قطعی برای بیماری نادر دیستروفی عضلانی پیدا نشده است و تنها راهکارهایی جهت کاهش درد و پیشگری از پیشرفت سریع دیستروفی عضلانی دوشن، ارائه شده است.

این راهکارها برای به تعویق انداختن علائم این بیماری بسیار موثر بوده و در اکثر کشورها از آن برای کودکان مبتلا به دوشن استفاده می کنند.

علائم جدی بیماری دوشن

این بیماری در پسر بچه ها، در سنین پایین ظاهر می شود و شکل و شدت آن تا حدودی به سنی که در آن، کودک مبتلا به دوشن می شود، بستگی دارد.

برخی در طول زندگی با علائم بسیار خفیف با پیشرفت کند این بیماری زندگی می کنند و برخی از همان سنین کودکی یا اوایل نوجوانی مجبور به استفاده از ویلچر و واکر می شوند.

این کودکان ضعف عضلانی سریع و شدیدی را تجربه می کنند و تا اواخر نوجوانی یعنی در اوایل دهه 20 جان خود را از دست می دهند.

دیستروفی عضلانی دوشن

نوع نادر دیستروفی عضلانی

دیستروفی عضلانی میوتونیک

یکی از اشکال دیستروفی عضلانی در بزرگسالان، دیستروفی عضلانی میوتونیک است که هم بر مردها و هم بر زن ها تأثیر می گذارد و معمولاً دراکثر مواقع از اوایل کودکی تا بزرگسالی ظاهر می شود.

برخی موارد نادر، در نوزادان نیز بیماری دیستروفی عضلانی میوتونیک رخ می دهد که بسیار تعداد این کودکان کم است..

این بیماری باعث ضعف و سفت شدن عضلات می شود، همچنین بر سیستم عصبی مرکزی، قلب، دستگاه گوارش، چشم ها و غدد تولید کننده هورمون تاثیر می گذارد.

معمولا امید به زندگی در افرادی که دچار بیماری میوتونیک هستند بسیار پایین است، به همین دلیل توصیه می شود که از همان دوران کودکی، فرزند خود را برای کلاس های ماساژ درمانی، متخصصین تغذیه و فیزیوتراپیست ها ببرید تا از شدت گرفتن بیماری در او جلوگیری شود.

دیستروفی عضلانی دوشن

نکاتی در مورد دیستروفی عضلانی دوشن:

  • دوشن شایع ترین شکل دیستروفی عضلانی در کودکان است که تنها در مردان مشاهده می شود ( بسیار به ندرت در خانم ها ظاهر می شود).
  • این بیماری معمولا بین سنین 2 تا 6 سالگی ظاهر می شود و گاهی تا بزرگسالی با فرد همراه است.
  • در دوران این بیماری ماهیچه ها تحلیل می روند و ممکن است تغییراتی در اندازه آن ها به وجود بیاید.
  • با گذشت زمان عضلات ضعیف تر می شوند اما ممکن است از اندازه طبیعیشان، بزرگتر به نظر برسند.
  • پیشرفت بیماری در افراد مختلف، متفاوت است.
  • اما بسیاری از افراد مبتلا به دوشن (1 در 3500 پسر) به سن 12 سالگی که می رسند به ویلچر احتیاج پیدا می کنند.
  • در بیشتر موارد ، بازوها ، پاها و ستون فقرات به تدریج تغییر شکل می یابد و ممکن است اختلال شناختی نیز به وجود بیاید.
  • تنگی نفس شدید و مشکلات قلبی نشانگر مراحل بعدی بیماری است.

دیستروفی عضلانی بکر

دیستروفی عضلانی بکر شبیه به دیستروفی عضلانی دوشن عمل کرده، اما این بیماری نسبت به دوشن بسیار ملایم تر است. علائم آن بعدها ظاهر می شوند و نسبت به دوشن کندتر پیشرفت می کنند. بیماری بکر معمولاً بین سنین 2 تا 16 سالگی ظاهر می شود اما ممکن است تا سن 25 سالگی نیز در مواردی ظاهر شود.

مانند دیستروفی عضلانی دوشن، در مردان (1 در 30000) تأثیر می گذارد و باعث مشکلات قلبی می شود. شدت بیماری نیز با توجه به میزان سن، عملکرد و مقاومت بدنی هر فرد، نوع تغذیه و اهمیت به تکان دادن عضلات و رسیدگی به آن، متفاوت است. افراد مبتلا به بیماری بکر معمولاً می توانند تا دهه 30 نیز زندگی می کنند و دوران بزرگسالی طولانی مدت تری داشته باشند.

بیماری بکر

دیستروفی عضلانی بکر

سوالات متداول نوع نادر دیستروفی عضلانی

آیا دیستروفی های عضلانی قابل درمان اند؟ این سوال برای تمامی خانواده ها و کسانی که فردی مبتلا به دیستروفی عضلانی در اطرافیانشان زدنگی می کند، پیش می آید. با توجه به این که هر نوع دیستروفی عضلانی با دیگری، متفاوت است، نمی توان به طور قطعی راهکارهایی برای درمان آن ها پیشنهاد کرد.

با توجه به تحلیل رفتن، ضعف و انقباض عضلات در اکثر موارد دیستروفی عضلانی، ما مراجعه به فیزیوتراپیست و مراحل ماساژ درمانی را پیشنهاد می کنیم. اما قابل ذکر است که هنوز هیچ راه درمان قطعی برای این بیماری های عضلانی کشف و ثبت نشده است.

آیا تغذیه در عملکرد دیستروفی عضلانی موثر است؟ بله، اگر شما کودک خود را به متخصصین تغذیه نشان دهید و از آن ها مشاوره برای تغذیه متناسب با اندام و وزن و روحیات کودک، بگیرید حتما در روند بهبودی و کند کردن علائم بیماری موثر و مفید خواهد بود.

زیرا اگر کودک شما، افزایش وزن شدید بخاطر مصرف قرص داشته باشد یک رژیم غذایی سالم در کنار نرمش های جزئی می تواند به سلامتی او کمک کند، یا اگر فرد مبتلا به دوشن کمبود پروتئین و ویتامین داشته باشد، متخصص تغزیه با توصیه مواد غذایی مناسب به او، به خوبی این کمبودها را جبران می کند.

آیا مصرف قرص در بهبودی افراد مبتلا به دوشن موثر است؟ مصرف قرص، راه درمان صد در صدی نمی باشد و احتمالا پزشکان برای جلوگیری از روند بیماری و پیشرفت آن، این قرص ها راتجویز می کنند.

اما برخی از آن ها دارای عوارض جانبی جدی بوده و ممکن است علاوه بر مشکلاتی که دیستروفی عضلانی بر بدن ایجاد می کند، علائم دیگری نیز در اثر مصرف این قرص ها در افراد مشاهده شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *