مقالات

گرایش به مصرف دخانیات

مصرف دخانیات

آسیب اجتماعی نوجوانان

یکی از مهم ترین مکان هایی که شخصیت و عادات فرد در آن شکل می گیرد محیط خانواده است، اگر خانواده ای به فرزند خود اهمیتی ندهد، یا او را از کودکی برای کار کردن به اجتماع بفرستد. نوجوانان به ویژه پسرها بعد از وارد شدن به دوران بلوغ و دوران جوانی در معرض خطرهای اجتماعی و آسیب های روحی بیشتری قرار می گیرند.

یکی از راهکارهایی که از دچار شدن جوانان به این خطرهای اجتماعی، جلوگیری می کند، شناخت ویژگی های شخصیتی آن ها، عملکرد آن ها در شرایط مختلف، قدم برداشتن با طرز افکار و اعتقادات نوجوانان در سنین مختلف و مطالعه شیوه های فرزند پروری و شناخت آسیب های اجتماعی که آن ها را تهدید می کند، می تواند از این آسیب های پرخطر جلوگیری کند.

اعتیاد به دخانیات

آسیب اجتماعی

گرایش به مصرف دخانیات

یکی از مهم ترین معضلات اجتماعی که ممکن است هرجوانی که آگاهی و اطلاعات کمی در زمینه آسیب های اجتماعی داشته باشد، به آن دچار شود، گرایش به مصرف دخانیات است. گاهی اوقات نوجوان ها با مشاهده دوستان صمیمی خود و الگو قرار دادن ان ها برای خود، رو به مصرف دخانیات می آورند.

گاهی هم به دلیل انجام کارهای سنگین مانند کارگری، جابه جایی بار، ساعت ها سرپا بودن و چند روز نخوابیدن، از قرص های محرک و انرژی آور و یا موادی که آن ها را از دنیای واقعی دور میکند، رو می آورند. اکثر آن ها تصور می کنند که هرگز معتاد چنین چیزهایی نمی شوند و یا می توانند در کوتاه مدت آن را ترک کنند اما به مرور زمان و مصرف زیاد و اوردوز جان خود را از دست می دهند.

عوامل مخاطره آمیز جوانان

برخی عوامل کلی موجب رو آوردن جوانان به مصرف دخانیات می شود، که برخی از آن ها عبارت اند از:

  1. عوامل محیطی-اجتماعی: زندگی در محیط های پرخطر یا پیدا کردن دوست های ناباب، در صورتی که فرد تاثیر پذیر باشد و از اعتماد به نفس کمی برخوردار باشد به راحتی از این عوامل تاثیر می گیرد و سعی می کنند همراه محیط اطرافش عمل کند.
  2. عوامل روانی-عاطفی: این مورد عامل اصلی گرفتار شدن جوانان به مصرف مواد و قرص های روان گردان است، زیرا مواردی مانند جدایی پدر مادر و کمبود محبت، تحقیر شدن فرزند جلو دیگران، شکست عاطفی یا طلاق و جدایی از همسر، کم توجهی، افسردگی، استرس، پرخاشگری و عدم کنترل خشم و … همگی موجب آسیب روانی و عاطفی می شوند.
  3. عوامل خانوادگی: محیط خانواده همانطور که می تواند فرد را به موفقیت ها و دستاوردهای زیادی برساند، به همان میزان می توانند زیان بار و خطرناک هم باشد. از مهم ترین عوامل خانوادگی می توان به بد سرپرستی، کتک زدن فرزندان، طلاق پدر مادر، اعتیاد داشتن پدر مادر، سوء استفاده از فرزند، شیوههای نادرست فرزند پروری و تربیت ناصحیح نیز از دیگران عوامل مهم گرایش به مصرف دخانیات می باشد.

تمامی عوامل گفته شده در کنار عوامل شخصی فرد، می توانند عامل مهمی در جذب شدن جوانان به مصرف دارو و مواد مخدر شوند.

مصرف دخانیات

گرایش به دخانیات

راهکارهای پیشگیری از گرایش جوانان به مصرف مواد

سالانه، کتاب ها، مقالات و همچنین در فضای مجازی، بلایایی که افراد معتاد سر خود و خانواده شان میاورند را متذکر می شوند و هشدارهای کافی را در این باره می دهند.

  • بنابراین یکی از راهکارها می تواند مطالعه مقالات و کتاب های مربوط به این موضوع باشد.
  • راهکار بعدی بالا بردن آگاهی و اطلاعات خانواده ها در رابطه با موضوع اعتیاد.
  • اگر فرزند شما علاقه زیادی به اعمال خطرناک و مصرف دخانیات دارد ( که معمولا از کشیدن سیگار آغاز می شود) باید ریشه علاقه او را پیدا کرده و با مرور زمان مشکل را از پایه بر طرف کنند.
  • شنیدن تجربه های تلخ کسانی که زندگی خود را با اعتیاد هدر دادن و آسیب های جسمی و روحی که بعد از اعتیاد به آن ها وارد شد نیز می تواند یک راهکار خوب برای جلوگیری از گرایش به مصرف دخانیات باشد.
  • تبلیغات موثر، مانند پخش برنامه هایی که آگاهی افراد به ویژه خانواده ها را از اعتیاد بالا می برد نیز می توانند در مراقبت های آن ها تاثیر بسزایی داشته باشد.

چرا جوانان جذب مصرف مواد مخدر می شوند؟

گاهی اوقات افراد برای فرار از وضع عصفناک واقعیت، فرار از مشکلات، عدم تحمل درد و بیماری و همچنین لذت طلبی کوتاه مدت از مصرف مواد مخدر، رو به این معضل اجتماعی می آورند.

اما این لذت کوتاه مدت و فرار از درد بدنی و بیماری های روحی، کم کم به گونه ای می شود که در صورت عدم مصرف، خود موجب بیماری های جدید تر و ضعف بدنی می شود و فرد قدرت و قوای قبلف خود را نمی تواند بدست آورد.

مهم ترین عاملی که روانشنان آن را علت اصلی جذب افراد به سمت اعتیاد ی دانند، تنهایی است. معمولا فرزندانی که صبح تا شب بدون پدر مادر و خانواده ای زندگی می کنند، یا خانواده دارند و همگی مشغول کار و شیفت های بانه روزی هستند، افراد برای پر کردن تنهایی خود و فراموشی آن، رو به مصرف دخانیات و سپس مواد مخدر می آورند.

اعتیاد به سیگار

پیشگیری از کشیدن سیگار

جمع بندی

اگر اعضای خانواده یا دوستان و آشنایانتان گرفتار اعتیاد و قرص های روان گردان شده اند، با مطالعه و تحقیقات، آگاهی خود را بالا ببرید تا بتوانید با آن ها به طور صحیح رفتار کنید و کم کم به ترک آن تشویقشان کنید. فقط یادتان باشد، دعوا و جر و بحث تاثیر مثبتی بر افرادی که مواد میزنند، ندارد و ممکن است با این کار جان خود و اطرافیانتان را به خر بیاندازید.

پس با راه های آرام کننده و صحیح، آن ها را به مراکز ترک اعتیاد برده و در کنارشان باشید تا بتوانند با انگیزه بیشتر، اعتیاد خود را کنار بگذارند و به آغوش جامعه بازگردند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *