مقالات

بیماری اسکولیوز چیست

درمان بیماری اسکولیوز

بیماری اسکولیوز چیست؟

اسکولیوز یک انحنای جانبی ستون فقرات است که بیشتر در دوران جهش در سنین قبل از بلوغ اتفاق می افتد. این بیماری در کودکان مبتلا به دیستروفی عضلانی دوشن و سایر بیماری های عضلانی به وفور دیده می شود، اسکولیوز می تواند به دو دلیل عمده در شرایطی مانند فلج مغزی و دیستروفی عضلانی در ناحیه ستون فقرات ایجاد شود، علت اصلی بیماری اسکولیوز مشخص نیست و به طور کلی حدود 3٪ از نوجوانان مبتلا به اسکولیوز هستند.

اکثر اوقات علائم اسکولیوز خفیف است، اما برخی از ناهنجاری های ستون فقرات با رشد کودکان شدیدتر می شوند. اسکولیوز شدید می تواند در زمینه های بسیار حرکتی، ناتوان کننده باشد. منحنی ویژه ستون فقرات می تواند باعث کاهش فضای قفسه سینه شود و عملکرد صحیح ریه ها را دشوار کند.

اغلب اوقات کودکانی که به بیماری دوشن که یکی از حاد ترین و شایع ترین بیماری های این چند سال اخیر به شمار می رود، دچار می شوند؛ از اسکولیوز رنج می برند. خانواده های این کودکان به دلیل گران بودن هزینه های عمل های جراحی اسکولیوز، از سپردن کودکان به دست جراحان خبره خودداری می کنند.

بیماری اسکولیوز چیست

بیماری اسکولیوز

درمان بیماری اسکولیوز

کودکانی که اسکولیوز خفیف دارند ، معمولاً با اشعه ایکس تحت نظارت قرار می گیرند تا ببینند که آیا منحنی ستون فقرات آن ها بدتر می شود یا خیر. در بسیاری از موارد ، هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و نیازی نیست برای درمان کودکتان، اورا به انواع بیمارستان های مختلف ببرید. برخی از کودکان برای جلوگیری از بدتر شدن انحنا ستون فقرات نیاز به استفاده از بریس دارند. برخی دیگر ممکن است برای جلوگیری از وخیم تر شدن اسکولیوز و اصلاح موارد شدید اسکولیوز به جراحی نیاز داشته باشند.

خیریه کودکان دوشن با تامین هزینه های عمل جراحی اسکولیوز، به این کودکان کمک می کند تا باقی زندگی خود را با درد کمتر سپری کنند. اما این عمل های جراحی بسیار گران هستند و هزینه های جمع آوری شده تعداد کودکان کمتری را پوشش می دهد. خیریه حمایتی دوشن از همه شما عزیزان می خواهد که با پرداخت کمک هزینه برای این کودکان مبتلا به بیماری سخت دوشن، آینده بهتری را رقم بزنید.

تشخیص بیماری اسکولیوز

پزشک در ابتدا شرح حال مفصلی از بیمار را نوشته و آن را ثبت می کند، ممکن است درباره رشد اخیر عضلات و ماهیچه های بدن از کودک و خانواده او سوال کند. در حین معاینه فیزیکی، ممکن است پزشک شما را در حالت ایستاده قرار دهد و سپس بگوید از کمر به سمت جلو خم شوید، دستانتان را که آویزان هستند، ببیند که آیا یک طرف قفسه دنده برجسته تر از دیگری است یا خیر.

پزشک شما همچنین ممکن است یک آزمایش عصبی برای بررسی موارد زیر انجام دهد:

  • ضعف عضلانی
  • بی حسی
  • رفلکس های غیر عادی
  • آزمایشات تصویربرداری از عضلات و ماهیچه های بدن

اشعه ایکس ساده می تواند تشخیص اسکولیوز را تأیید کرده و شدت انحنای ستون فقرات را نشان دهد. اگر یک پزشک مشکوک باشد که یک بیماری زمینه ای – مانند تومور – باعث اسکولیوز شده است، ممکن است آزمایش های تصویربرداری اضافی مانند MRI را توصیه کند.

بیماری اسکولیوز

تشخیص بیماری اسکولیوز

سوالات پزشک در رابطه با اسکولیوز

پزشک شما ممکن است برخی از سوالات زیر را در رابطه با اسکولیوز بپرسد:

اولین بار چه زمانی متوجه مشکل در فرزند خود شدید؟

آیا این انحنا در ناحیه ستون فقرات باعث درد کودک شما می شود؟

آیا فرزند شما با مشکلات تنفسی روبرو است؟

آیا کسی در خانواده تحت درمان اسکولیوز قرار گرفته است؟

آیا عضلات کودک شما طی شش ماه گذشته به سرعت رشد کرده است؟

آیا فرزند شما شروع به قاعدگی کرده است؟ برای چه مدت؟

درمان بیماری خفیف اسکولیوز

اکثر کودکان مبتلا به اسکولیوز، خمیدگی خفیفی در ناحیه ستون فقرات دارند و احتمالاً نیازی به درمان با بریس یا جراحی نخواهند داشت. کودکانی که اسکولیوز خفیف دارند ممکن است نیاز به چکاپ منظم داشته باشند تا ببینند آیا در هنگام انحنای ستون فقرات تغییراتی در رشد آنها ایجاد شده است یا خیر.

در حالی که دستورالعمل هایی برای خمیدگی های خفیف، متوسط ​​و شدید وجود دارد، تصمیم برای شروع درمان همیشه به صورت فردی است. عواملی که باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

رابطه ی جنسی: خطر پیشرفت بیماری اسکولیوز دختران بسیار بیشتر از پسران است و ممکن است روابط جنسی این بیماری و خمیدگی ستون فقرات را بدتر کند.

شدت منحنی: منحنی ها و خمیدگی های بزرگتر با گذشت زمان بدتر می شوند و اگر نتوان جلوی آن را گرفت، ممکن است این بیماری موجب شود که فرد دیگر نتواند حرکت کند و به وسایل و لوازمی برای حرکت نیاز پیدا کنند.

محل منحنی هایی که در قسمت مرکزی (قفسه سینه) ستون فقرات قرار دارند بیشتر از منحنی های قسمت های فوقانی یا تحتانی ستون فقرات است و با مرور زمان بدتر هم می شوند.

بلوغ: اگر رشد استخوان های کودک متوقف شده باشد، خطر پیشرفت منحنی کم است. این همچنین بدان معنی است که بریسها بیشترین تأثیر را در کودکانی دارند که استخوانهای آنها هنوز در حال رشد هستند و شکل قطعی و ثابتی به خود نگرفته اند.

مهاربندی های بیماری اسکولیوز

بریس اسکولیوز

اگر استخوان های کودک شما هنوز در حال رشد است و او دارای اسکولیوز متوسط ​​است، ممکن است پزشک شما بریس را توصیه کند. استفاده از بریس اسکولیوز را درمان نمی کند یا منحنی را به حالت قبل باز نمی گرداند، اما معمولاً از پیشرفت بیشتر منحنی جلوگیری می کند.

متداول ترین نوع بریس از پلاستیک ساخته شده و برای انطباق با بدن فرد طراحی شده است. این بریس در زیر لباس تقریباً دیده نمی شود، زیرا زیر بازوها و اطراف قفسه دنده، کمر و باسن قرار می گیرد.

بیشتر بریس ها باید به طور مرتب شب و روز توسط فرد پوشیده می شوند. اثربخشی یک بریس با تعداد ساعاتی که در روز استفاده می شود افزایش می یابد. کودکانی که از بریس استفاده می کنند معمولاً می توانند در بیشتر فعالیت ها شرکت کنند و محدودیت های کمتری دارند. در صورت لزوم، بچه ها می توانند بریس را برای شرکت در ورزش یا سایر فعالیت های بدنی بردارند.

بعد از توقف رشد استخوان ها، استفاده از بریس ها قطع می شوند. این مورد به طور معمول در شرایط زیر رخ می دهد:

  • حدود دو سال پس از شروع قاعدگی دختران
  • هنگامی که پسران نیاز به اصلاح روزانه دارند
  • وقتی دیگر تغییری در قد ایجاد نشود

عمل جراحی بیماران مبتلا به اسکلیوز

اسکولیوز شدید به طور معمول با گذشت زمان پیشرفت می کند، بنابراین پزشک شما ممکن است جراحی اسکولیوز را برای کاهش شدت منحنی ستون فقرات و جلوگیری از بدتر شدن آن پیشنهاد کند. متداول ترین نوع جراحی اسکولیوز، همجوشی ستون فقرات است.

در همجوشی ستون فقرات، جراحان دو یا چند استخوان در ستون فقرات (مهره ها) را به یکدیگر متصل می کنند، بنابراین نمی توانند به طور مستقل حرکت کنند. تکه های استخوان یا ماده ای مانند استخوان بین مهره ها قرار می گیرد. میله های فلزی، قلاب، پیچ یا سیم معمولاً آن قسمت از ستون فقرات را صاف و ثابت نگه می دارند در حالی که مواد قدیمی و جدید استخوان بهم می پیوندند.

اگر اسکولیوز در سنین جوانی به سرعت در حال پیشرفت باشد، جراحان می توانند میله ای نصب کنند که با رشد کودک، طول آن تنظیم می شود. این میله در حال رشد به قسمتهای بالا و پایین انحنای ستون فقرات متصل است و معمولاً تاثیرات آن بر روی بدن هر شش ماه زمان می برد.

عوارض جراحی ستون فقرات ممکن است شامل خونریزی، عفونت، درد یا آسیب عصبی باشد. به ندرت ، استخوان بهبود نمی یابد و ممکن است به جراحی دیگری نیاز باشد. بنابراین لازم است که حتما کودکان خود را نزد پزشکان خبره و کاربلد ببرید تا بدون هیچ گونه مشکلی و نگرانی از جهت هزینه ها، کودک خود را درمان کنید. شما هم می توانید با پرداخت هزار تومان تا مبالغ بالاتر، به خیریه دوشن کمک کنید تا کودکان بیشتری را تحت پوشش خود قرار بدهد.

افراد مبتلا به اسکولیوز

جراحی افراد مبتلا به اسکولیوز

جمع بندی

یکی از مشکلاتی که افراد و کودکان مبتلا به دیستروفی عضلانی، به آن دچار می شوند؛ اسکولیوز است که نوعی خمیدگی و انحنا در ناحیه ستون فقرات است و باعث می شود که فرد نتواند اعمال حرکتی را به خوبی انجام دهد و در برخی شرایط موجب درد و اذیت شدن او می شود.

بنابراین با مشاهده هرگونه تغییر و خمیدگی در ناحیه ستون فقرات، خود یا فرزندتان را به یک متخصص و پزشک نشان دهید تا بعد از تشخیص و شناسایی این بیماری، برای روند کاهشی اسکولیوز؛ دارو یا عمل های جراحی را توصیه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *