دسته‌بندی نشده

سوء استفاده جنسی از کودکان

سو استفاده جنسی

سو استفاده جنسی از کودکان

یکی از آسیب های اجتماعی که کودکان زیادی را در سراسر جهان درگیر خود کرده است و مشکلات روحی و جسمی زیادی ایجاد کرده است سو استفاده جنسی از کودکان است.

و به دلیل عدم شکایت اکثر خانواده ها، این موضوع گسترش پیدا کرده و کودکان نسبت به گذشته بسیار بیشتر مورد آزار جنسی قرار گرفته اند.

اما سوالی که پیش می آید این است که چرا خانواده ها اقدام به شکایت و روند مراحل قانونی نمی کنند؟! بزرگ ترین و مهم ترین دلیل این مسئله، این است که کودکان از صحبت در مورد این که چه بلایی سرشان آمده و تعریف کردن وقایع و واکنش پدر و مادر خود می ترسند و به همین علت اقدامی برای تعریف کردن مسائل نمی کنند.

در واقع سوءاستفاده جنسی از کودک عبارت است از درگیری کودک در فعالیت های جنسی که به میل و رضایت او انجام نمی شود و کودک کاملاً درک نمی کند که چه اتفاقی می افتد و باید چه واکنشی نشان دهد، و در برخی مواقع کودک قادر به دادن رضایت آگاهانه نیست و بیماری یا مشکل جسمی دارد و  فرد سو استفاده گر از این موضوع در جهت ارضای نیاز های جنسی خود استفاده می کند.

معمولا سو استفاده جنسی بین بزرگسال و کودکان اتفاق می افتد و فرد بزرگسال معمولا مشکلات روحی یا روانشناختی دارد و در گذشته از او سو اتفاده جنسی شده است.

آزار جنسی از کودکان

سو استفاده از کودکان

علل سو استفاده جنسی از کودکان

  1. کودکان بی سرپرست: این کودکان بیشتر در معرض خطر آزارهای جنسی قرار می گیرند زیرا آن ها حامی و پشتیبانی ندارند که از آن ها حمایت کند و مانع انجام این عمل شوند و به دلیل این که مجبورند ساعات طولانی در خیابان ها و مکان های مختلف کار کنند با افراد مختلفی در طول روز آشنا می شوند که ممکن است توسط آن ها اتفاقات ناگواری برای این کودکان بی افتد.
  2. کودکانی معلول جسمی یا ذهنی: این کودکان به این دلیل در معرض خطر هستند زیرا قادر به دفاع از خود نمی باشند و نمی تواند افراد دیگر را با خبر کنند که به کمک آن ها بیایند، از این جهت مراقبت از کودکان معلول جسمی و ذهنی به مراتب از اهمیت بالاتری برخوردارند.
  3. سابقه سو استفاده در گذشته: گاهی اوقات کودکان در سنین پایین تر توسط افراد سوء استفاده گر مورد آزار جنسی قرار می گیرند و زمانی که بزرگ تر می شوند همان فرد یا کسانی که از این موضوع با خبرند او را مورد آزار و اذیت قرا می دهند.
  4. فقر: گاهی اوقات والدین یا افرادی که سرپرستی کودکان را بر عهده می گیرند به دلیل وضع نامناسب اقتصادی، کودک خود را در ازاء گرفتن مقدار زیادی پول، در جهت رفع نیازهای جنسی نزد افراد مختلف می فرستند و برایشان اهمیتی ندارد که مشکلاتی از نظر بهداشت و روان برای کودک پیش می آید.
  5. جنگ و درگیری مسلحانه: گاهی اوقات افراد به وسیله زورگیری و استفاده از سلاح گرم و سرد، کودکان را مجبور به اطاعت از خواسته هایشان می کنند یا در زمان های جنگ، مزدوران کودکان را با خود می برند و از آن ها برای موارد مختلف استفاده می کنند و آزار و اذیتشان می کنند.
  6. آسیب پذیری روانی: این مورد برای هر دو طرف می تواند علت این اتفاق ناگوار باشد، گاهی اوقات کودک به دلایل مختلفی مانند طلاق پدر مادر، از دست دادن یکی از آن ها، تمسخر توسط دیگران، متفاوت بودن از لحاظ ظاهری و … دچار آسیب های روانی می شود و ممکن است با افرادی ارتباط بر قرار کند که از این موضوع سو استفاده می کنند و در موقعیت و مکانی که می دانند کسی سراغ کودک را نمی گیرد او را آزار می دهند.

از طرفی هم ممکن است فرد بزرگسال خود دچار آسیب های روانی شده باشد و کودک را به علت مشکلاتی که دارد مانند سادیسم و تجاوز در کودکی و …، مورد تجاوز قرار دهد.

  1. والدین هایی با بیماری روانی، یا وابستگی به الکل و مواد مخدر: ممکن است سو استفاده جنسی از کودکان توسط خود والدین انجام شود. گاهی اوقات پدر اینقدر از الکل و مواد مخدر استفاده می کند که تسلطش را از دست می دهد و با ناآگاهی کودک خود را مورد آزار و اذیت قرار می دهد.

در برخی از خانواده ها، مادرها سر کار می روند و فرزندان خود را به پدرشان می سپارند و آن ها با آوردن دوستان خود و مست کردن و مواد کشیدن، اختیارشان را از دست داده و به سراغ کودکان می روند.

علل آزار جنسی از کودکان

علل سو استفاده از کودکان

پیامدهای آزار جنسی از کودکان

تمامی این موارد گفته شده، حتم به یقین پیامدهایی به دنبال خواهد داشت که هم دوران کودکی فرد، اثرش می گذارد و هم در دوران بزرگسالی و آینده اش. به همین علت لازم است کلیه موارد ضروری و نکات ایمنی را رعایت کنید تا از دچار شدن کودکان به این مشکل پیشگیری شود.

کودک در ابتدا سوء استفاده جنسی را از والدین خود مخفی می کند و دام احساس درماندگی و گرفتاری می کند. این احساس گرفتاری و ناتوانی موجب می شود کودک از رفتن به اجتماع و پیدا کردن دوست و آشنایی با افراد جدید، بترسد و هیچ گاه ارتباط صمیمی و جدی نتواند با کسی برقرار کند.

گاهی اوقات کودک از اوج فشار استرس و مشکلات روحی که برایش اتفاق می افتد دست به اعمالی مانند خود کشی می زند و ممکن است از طریق راه های خطرناک دیگران را نیز درگیر مشکل خود کند.

یکی دیگر از پیامد های این اتفاق عدم رعایت بهداشت در حین رابطه جنسی است و کودک دچار بیماری های جسمی می شود که گاهی اوقات راه درمانی ندارد و بعد از چند سال منجر به مرگ او می شود.

کودک بعد از آزار جنسی اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و نمی تواند به راحتی وارد اجتماع شود و مانند کودکان دیگر در زندگی خود پیشرفت کند.

علل آزار جنسی

پیامدهای آزار جنسی

جمع بندی

اگر بعد از مدتی با تغییر رفتار فرزندانتان مواجه شدید، مطمئن باشید که مسئله ای آن ها را آزار می دهد و نمی توانند درموردش با شما صحبت کنند. به همین جهت بهتر است از سنین کم برخی از موارد مربوط به آزار و اذیت جنسی یا مسائلی که مربوط به این مسائل می شود را برایشان تا حدی روشن کنید تا بدانند در زمان وقوع چه نوع رفتاری باید از خود نشان دهند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *